اگر روی ماشین کار می کنید، احتمالاً یک آچار گشتاور دارید. آنها که مسئول سفت ، مهرهها و پیچها تا اندازههای دقیق هستند، بیشتر برای مونتاژ وسایلی مانند موتورها استفاده میشوند، جایی که بستها باید با مقدار خاصی از نیرو سفت شوند تا به درستی کار کنند. نحوه عملکرد یک آچار گشتاور به طرز شگفت آوری ساده است، اما با این وجود جذاب است.
این ساختارشکنی شد کانال یوتیوب ویدئویی را منتشر کرد که جزئیات عملکرد داخلی یک آچار گشتاور کلیکی متوسط را نشان میدهد – نوعی که احتمالاً به آن عادت دارید و تنظیمات از طریق خطوط روی دسته انجام میشود. بر خلاف برخی از آچارهای گشتاور دیجیتال فوق العاده فانتزی، این دستگاه کاملاً آنالوگ است و هیچ نوع انرژی باتری ندارد.
این نوع آچار گشتاور به طور معمول به اندازه کافی شروع می شود، با یک نقطه اتصال سوکت جغجغه دار استاندارد در بالا. آن قطعه جغجغهدار از طریق یک پین منفرد و در مرکز نزدیک بالای بدنه آچار به بدنه آچار متصل میشود و به آن اجازه میدهد تا روی محور خود در داخل سیلندر آچار بچرخد. یک فنر در پایین آچار گشتاور کشش دارد که به یک مکعب ف،ی کوچک به نام بلوک محوری متصل می شود. با استفاده از مجموعه ای از شکاف ها بین فنر و قطعه جغجغه، آن بلوک در نهایت زم، که نیروی کافی به جغجغه وارد شود در نقطه نصب خود جابجا می شود. این تغییر است که باعث “کلیک” قابل شنیدن شما می شود.
زمان جابجایی آن بلوک به کشش فنر بستگی دارد. و این کشش زم، تعیین می شود که آچار گشتاور را با استفاده از دسته تنظیم کنید. هر چه کشش در فنر بیشتر باشد، نیروی بیشتری لازم است تا آن بلوک محوری جابجا شود.
این کشش همچنین به همین دلیل مهم است که آچار گشتاور خود را در پایین ترین حالت ذخیره کنید. این کار فنر را از تمام آن فشاری که اگر کنترل نشود، می تواند باعث “،ش” یا تغییر شکل آهسته فنر شود، کاهش می دهد. این باعث می شود کالیبراسیون آچار شما از بین برود و هیچ ، این را نمی خواهد.
منبع: https://www.motor1.com/news/739023/torque-wrench-explained/