خرید پردازنده CPU کامپیوتر و مشاهده قیمت انواع سی پی یو

کارایی سلسله مراتب حافظه نیز به میزان زیادی روی کارایی پردازنده تأثیر می‌گذارد. به خاطر این مشکلات، تست‌های استاندارد مختلفی که معمولاً برای این هدف محک(benchmark) نامیده می‌شوند- همچون SPECint- ابداع شده‌اند، تا بتوانند کارایی واقعی را در موارد رایج اندازه‌گیری کنند. برای اطمینان از عملکرد صحیح پردازنده، باید مدت دورهٔ ساعت، بیشتر از حداکثر زمان مورد نیاز برای منتشر شدن تمام سیگنال‌ها در سرتاسر CPU باشد. با ست کردن طول دورهٔ ساعت به میزان بالاتری از بدترین حالت مدت زمان تأخیر انتشار، می‌توانیم تمام CPU و روشی را که برای انتقال داده برمبنای لبه‌های بالا رونده و پایین روندهٔ سیگنال ساعت استفاده می‌کند، طراحی کنیم.

محدوده اعداد صحیح، همچنین می‌تواند روی تعداد مکان‌هایی از حافظه که پردازنده می‌تواند به صورت مستقیم آدرس دهی کند تأثیر بگذارد (یک آدرس یک مقدار صحیح است که نشان دهنده یک مکان خاص از حافظه است). برای مثال اگر یک پردازنده باینری، از ۳۲ بیت برای نمایش یک آدرس حافظه استفاده کند، آنگاه می‌تواند به‌طور مستقیم 28 مکان حافظه را آدرس‌دهی کند. برای دور زدن این محدودیت، و به دلایل مختلف دیگر، برخی پردازنده‌ها از مکانیسم‌هایی (نظیر، bank switching) استفاده می‌کنند تا بتوانند حافظه بیشتری را آدرس دهی کنند. پردازنده‌هایی که دارای اندازه‌های کلمه بزرگتر هستند، نیاز به مداربندی بیشتر دارند و در نتیجه از لحاظ فیزیکی بزرگتر هستند و هزینهٔ بیشتری می‌برند و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند (و بنابراین گرمای بیشتری تولید می‌کنند). در نتیجه، در کاربری‌های جدید، به‌طور رایج از میکروکنترلرهای ۴ یا ۸ بیتی استفاده می‌شود، با وجود اینکه پردازنده‌هایی با اندازهٔ کلمه بسیار بزرگتر (همچون ۱۶، ۳۲، ۶۴ و حتی ۱۲۸ وجود دارند). با این حال، زمانیکه نیاز به عملکرد بالا داریم، مزایای اندازهٔ بزرگ‌تر کلمه (محدوده‌های داده بزرگ‌تر و فضاهای آدرس بزرگتر) ممکن است بر معایب آن چیره شود.

پردازنده اینتل مدل Core i9 12900KF Alder Lake

اما در کل سوکت هایی که معمول تر هستند را برای خرید انتخاب کنید ؛ البته تفاوت قیمت سی پی یو ها ممکن است به همین دلیل متفاوت باشد ولی این اشتباه را نکنید! در سال‌های گذشته برنده رقابت بهترین سی پی یوهای گیمینگ، اینتل بود اما این روزها خبرهای زیادی از پردازنده‌های قدرتمند AMD می‌‌شنویم که به تهدیدی جدی برای اینتل تبدیل شده است. پردازنده مرکزی کامپیوتر در زمان فعالیت، گرمای زیادی ایجاد می‌کند،‌ حتی اگر برای مدت کوتاهی روشن باشد. به همین خاطر سی پی یو ها معمولاً با سیستم خنک‌کننده اختصاصی شامل هیت‌سینک (صفحه‌ای فلزی با رسانایی گرمایی بالا) و فن همراه می‌شوند تا حرارت تولیدشده به سرعت تخلیه شود. با این وجود، روش خط لوله، ممکن است موقعیتی را به وجود آورد که در آن نتایج عملیات قبلی برای کامل کردن عملیات بعدی لازم است. برای جلوگیری از این وضعیت، باید توجه بیشتری شود تا در صورت رخ دادن این شرایط، بخشی از خط لوله دستورالعمل را به تأخیر بیاندازیم.

مهمان – احمد

پردازنده برای به دست آوردن داده ، ابتدا حافظه ی کش را چک میکند و پس از نیافتن اطلاعات ، به سراغ حافظه های دیگر از جمله رم می رود . اعداد روی CPU، نشان دهنده مدل سی پی یو هستند و تفاوت آن با سایر انواع سی پی یو را نمایش می دهند. هر یک از این اعداد پسوندی هستند که اطلاعاتی را درباره سی پی یو به ما می دهند.

آیا نیاز به اورکلاک پردازنده کامپیوتر دارید؟

در حالت عادی هر هسته می تواند یک Threads داشته باشد اما برخی از پردازنده ها به صورت مجازی تعداد ترد ها را 2 برابر می کنند تا توانایی پردازنده بیشتر شود. به عنوان مثال پردازنده Core i7-1165G7 تنها 4 هسته دارد اما از 8 ترد بهره می برد و می تواند 8 فعالیت را به صورت همزمان پردازش کند. برای اینکه متوجه شوید پردازنده شما توانایی مجازی سازی ترد را دارد دقت کنید ویژگی Hyper Threading (برای پردازنده های اینتل) یا Simultaneous multithreading (برای پردازنده های AMD) در آن وجود داشته باشد. ‌در گذشته انواع پردازنده های کامپیوتری به وسیله اعداد از هم تمایز داده می‌شدند و این اعداد به تشخیص پرازنده هایی با سرعت بیشتر کمک می کردند. به عنوان مثال پردازنده اینتل که به نام 486 معروف است، از پردازشگر یا 386 سریع تر است. پس از معرفی پردازشگر Intel Pentium‌ که به شکل تکنیکی نامیده می‌شود، تمام پرازنده های کامپیوتری با نام های مختلفی مانند Athlon، Duron، Pentium و Celeron روانه بازار شدند.

  • با این حال یکی از مشکلاتی که برخی از افراد استفاده کننده از کامپیوتر با آن درگیرند، کاهش سرعت cpu است.
  • در دنیای امروز، کامپیوتر ها و لپ تاپ جزء پر اهمیت ترین لوازم اطراف مان به حساب می آیند و با پیشرفت تکنولوژی همچنان دستخوش تغییرات زیادی می شوند.
  • پردازنده‌های ساده‌تر، خصوصاً میکروکنترلرها، معمولاً فاقد واحد مدیریت حافظه هستند.
  • هرچند معمولاً جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل و AMD بهترین هستند، اما لزوماً ارزش خرید آنها بیشتر از CPUهای نسل قبل نیست.