“حتی ثروتمندان هم گریه می کنند” عبارتی است که به ما یادآوری می کند حتی ،، که در آسایش زندگی می کنند ممکن است با روزهای سختی روبرو شوند. در حوزه خودرو، این روزها برای پورشه این اتفاق افتاده است. شرکتی که شهرت خود را بر روی خودروهای اسپورت ساخت، با گسترش به خودروهای SUV و سدان های لو، شکوفا شد. اما زمان در حال تغییر است.
اشتباه نکنید؛ پورشه یک برند قوی در گروه فول، واگن است. طی 15 سال گذشته، با موفقیت وارد بخشهای جدید شده و مدلها و موتورهای جدیدی را معرفی کرده است که چند دهه پیش غیرقابل تصور بود. به لطف کیفیت، عملکرد و بازاریابی خوب، پورشه فروش جه، خود را بین سالهای 2009 و 2023 تقریباً سه برابر افزایش داد. مارکهای دیگر مانند تسلا ممکن است در مدت زمان کوتاهتری حتی سریعتر رشد کرده باشند، اما خودروهای آن به گر، پورشه نیستند.
این دستاورد قابل توجه به پورشه اجازه داد تا با اطمینان بخش خودروهای الکتریکی را با موفقیت نسبی بررسی کند. پورشه تایکان یکی از پرفروشترین خودروهای الکتریکی لو، امروزی است و نمونه خوبی از این است که چگونه برقیسازی ،وماً به وجهه یک برند خودروی اسپورت آسیب نمیزند. با این حال، مشکلات جدیدی در حال ظهور است.
کاهش تقاضای خودروهای برقی
سال گذشته، پورشه رکورد فروش سالانه جدیدی را با 320200 دستگاه در سرتاسر جهان پس از 16 سال رشد متوالی (بغیر از همه گیری کووید در سال 2020) ثبت کرد. با این حال، به نظر می رسد که این روند رو به پایان است. آ،ین داده های منتشر شده نشان می دهد که تحویل جه، بین ژانویه تا سپتامبر 226000 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 تقریباً 7 درصد کاهش داشته است.
ع، از: Motor1.com
بر اساس گزارش پورشه، دلیل اصلی کاهش تقاضا، کاهش تقاضا در چین است که 29 درصد کاهش یافته است. در مورد مدلها، دو ناحیه مشکلساز واضح به شرکت ضربه میزند که به آن آسیب میزند. اولاً، پورشه تایکان در بازاری که حداقل در اروپا و ایالات متحده در آن تقاضا دیگر رو به رشد نیست، دچار افت شدید شده است.
تایکان همچنین با رقابت فزاینده ای در چین، بزرگترین بازار برق جهان، مواجه است. بدتر از همه، تایکان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 رونمایی شد، به این م،ی که این مدل قدیمی پنج سال است که در بازار حضور داشته است.
پرونده ماکان
روند نگرانکنندهتر دیگر، ماکان را شامل میشود. با ورود نسل دوم – که فقط به ،وان یک خودروی برقی در دسترس است – پرفروش ترین پورشه در تلاش است تا نتایج فروش نسل قبلی خود را ش،ت دهد. پورشه نسل اول ماکان را از برخی بازارهای کلیدی حذف کرده تا صرفاً بر روی مدل جدید تمرکز کند. دیگر ICE Macan را در وب سایت های پورشه در آلمان، فرانسه، هلند، اسپ،ا و اتریش نمی بینید.
ع، از: Motor1.com
قیمت ماکان جدید به طور متوسط 22 درصد بیشتر از نسل قبلی است. این افزایش عمدتاً به دلیل تغییر پیشرانه از احتراقی به الکتریکی است. این وضعیت با ترس فزاینده و احساسات منفی نسبت به خودروهای الکتریکی در اروپا بدتر شده است. و ماکان جدید هنوز در همه جا معرفی نشده است، بنابراین تغییر مدل نیز به فروش لطمه می زند.
ع، از: Motor1.com
قیمت ها بر اساس برآورد در بازار آلمان.
به طور خلاصه، اعداد و ارقام نشان میدهند که پورشه دیگر به دلیل مدلهای الکتریکی خود در میان تقاضای پایینتر رشد نمیکند. ممکن است این روند منفی بر دیگر برندهای لو، تثبیت شده که به سمت خط تولید خودروهای برقی بزرگتر پیش می روند نیز تأثیر بگذارد؟
نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.
منبع: https://www.motor1.com/news/740245/porsche-sales-motor1-numbers/