من در حال تماشای یک ویدیوی معمولی عالی از Engineering Explained در بوگاتی V-16 جدید بودم که متوجه چیز جالبی شدم. با کمی ریاضی، گوشهایم و یک ژنراتور موج سینوسی، میتوانستم بفهمم که این موتور فوقالعاده چقدر دور میچرخد. جواب؟ خیلی
بوگاتی جزئیات زیادی را در مورد V-16 جدید خود به اشتراک نگذاشته است، اما کارآگاهی Engineering Explained و تصاویری که توسط مدیر عامل بوگاتی ریماک، Mate Rimac در فیس بوک منتشر شده است، برخی از مشخصات دیوانه کننده موتور را نشان می دهد. یک تیزر از بوگاتی همچنین دارای صدایی است که به نظر می رسد موتور در چرخ دنده ها حرکت می کند.
اینجا جایی است که ما وارد برخی علوم غیر دقیق می شویم. فرکانس غالب صدای اگزوز موتور از ویدیو در اوج آن حدود 1275 هرتز است. شما می تو،د یک عدد دقیق را با یک آنالایزر طیف بدست آورید، اما در غیاب آن، من آن عدد را با استفاده از گوشم و یک ژنراتور موج سینوسی تعیین کردم که صدای خالصی ایجاد می کند. لحن تولید کننده موج سینوسی و ویدیو را مطابقت دهید و یک رقم تقریبی دریافت می کنید.
شما می تو،د صدای غالب ،وجی از اگزوز خودرو را با ریاضی ساده مح،ه کنید. دور موتور را بر حسب دور در دقیقه بگیرید و بر 60 ت،یم کنید تا مقداری بر حسب هرتز بدست آورید، در این مورد، دور بر ث،ه. از آنجایی که یک موتور چهار زمانه برای هر درجه چرخش میل لنگ فقط دو بار شلیک می کند، شما آن عدد را گرفته و در نصف تعداد سیلندر ضرب می کنید. برای یک موتور چهار سیلندر که با سرعت 5000 دور در دقیقه کار می کند، معا، (5000/60) x 2 است که مقدار 166 هرتز را به شما می دهد.
وقتی از 1275 هرتز به عقب کار می کنید بدون اینکه سرعت موتور دقیق را بد،د، به سادگی بر 8 – نصف 16 سیلندر موتور – ت،یم می کنید و در 60 ضرب می کنید تا دور در ث،ه را به دور در دقیقه تبدیل کنید. این رقم 9562.5 RPM را به ما می دهد.
تعیین آن کمی سخت است دقیق بالاترین گام اگزوز غالب در ویدیو، و این فرض را بر این می گذارد که کلیپ صدا موتوری است که به خط قرمز خود کار می کند. ممکن است نباشد. اما اگر صدا معرف باشد – و دلیل خوبی برای این باور وجود نداشته باشد – می تو،م جایی را در محدوده 9500-9600 دور در دقیقه فرض کنیم.
گاهی اوقات خودروسازان میتوانند با تنظیم هوشمندانه منیفولدها بر فرکانسهای دیگر اگزوز تأکید کنند و نتیجه آن صداهای دیگری است که تقریباً یا به اندازه صدای غالب بلند هستند. به این هارمونیک می گویند، اما به گوش من، به نظر نمی رسد که بوگاتی در اینجا این کار را انجام دهد. صدای یک زنگ بسیار بلندتر و واضح تر از بقیه است و حدود 1275 هرتز است.
آیا می توانم 100 درصد اعتماد به نفس داشته باشم؟ البته که نه. اما من تقریباً به اعتماد به نفس کامل نزدیک هستم. چیزی که بدون تردید واضح است این است که V-16 بوگاتی شبیه هیچ چیز دیگری نخواهد بود.
منبع: https://www.motor1.com/news/711743/bugatti-v-16-rpm/