ولوو به وعده ای که در سال گذشته و با اعلام پایان دادن به تولید خودروهایی با موتورهای دیزلی در اوایل سال 2024 داده بود، عمل می کند. که 45 سال پیش شروع شد. شاسی بلند آبی رنگ به سمت مشتری نمی رود زیرا برای آیندگان به موزه می رود.
این برند متعلق به جیلی تا سال 1991 شروع به پیگیری تولید خودروهای دیزلی نکرد و از آن زمان تاکنون بیش از 9 میلیون خودرو ساخته است. از آنجایی که سوابق نشان نمی دهد که چه تعداد وسیله نقلیه از سال 1979 تا 1991 ساخته شده است، با در نظر گرفتن 12 سال غیبت، تعداد کل بسیار بیشتر است. آ،ین نفر از نژاد دیزل به سمت موزه دنیای ولوو در گوتنبرگ می رود.
داستان دیزل با 244 GL D6 شروع شد، اما موتور ولوو نداشت. در عوض، این خودرو از یک واحد شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده می کرد که از فول، واگن و آئودی قرض گرفته شده بود. در سال 2001 بود که ولوو موتور دیزلی خود را معرفی کرد، یک کارخانه پنج سیلندر که در کارخانه در Skövde در داخل خانه مونتاژ می شد.
در سال 2017، ولوو اعلام کرد که قصد دارد به توسعه موتورهای دیزلی پایان دهد. ماه گذشته، آ،ین وسیله نقلیه با موتور دیزلی (یک V60) در گنت، بلژیک ساخته شد. اکنون موتور دیزل به طور کامل از خط تولید خارج شده است.
گام بعدی پایان دادن به تولید وسایل نقلیه با موتورهای احتراقی است. اگرچه سایر برندهای لو، مانند مرسدس و بنتلی اه، بیش از حد جاه طلبانه خودروهای برقی خود را به عقب رانده اند، ولوو به برنامه خود برای تبدیل شدن به کاملاً برقی تا پایان دهه جاری پایبند است.
اروپا آ،ین سنگر خودروهای دیزلی است، اما تقاضا پس از رسوایی کلاهبرداری آلایندگی گروه فول، واگن در حال کاهش است. علاوه بر این، مقررات سختگیرانهتر آلایندگی، خودروسازان را مجبور میکند تا به تدریج موتورهای دیزلی را کنار بگذارند. سرمایه گذاری برای تطابق دیزل ها با قو،ن سختگیرانه اتحادیه اروپا گران است و از آنجایی که تقاضا در حال کاهش است، صرف هزینه برای این موتورهای در حال مرگ منطقی نیست.
انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) ادعا می کند که سهم بازار دیزل در اروپا از 16.4 درصد در سال 2022 به 13.6 درصد در سال 2023 کاهش یافته است. خودروهای تمام برقی در سال گذشته با تصاحب سهم 14.6 درصدی محبوبیت بیشتری داشتند، در حالی که خودروهای هیب، پلاگین 7.7 درصد را به خود اختصاص دادند. درصد خودروهای بنزینی با 35.3 درصد برتری داشتند. هیبریدهای معمولی 25.8 درصد سهم را به خود اختصاص دادند در حالی که سایر انواع پیشرانه 3 درصد باقی مانده را به خود اختصاص دادند.
منبع: https://www.motor1.com/news/714014/volvo-last-diesel-car-built/