چرا باید مادربورد خود را بهبود دهیم؟ 6 دلیل برای ارتقاء مادربرد کامپیوتر نارستان

در نهایت اگر می خواهید از قابلیت های هیجان انگیز و جدید استفاده کنید ممکن است به دنبال ارتقاء مادربرد خود باشید. پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی در دنیای مادربردها وجود دارد و شما ممکن است بخواهید از آنها استفاده کنید و مادربرد خود را عوض کنید. به یاد داشته باشید که ارتقاء مادربرد یکی از گرانترین تجربه هایی است که می توانید داشته باشید. شما باید از انتخاب و سازگاری قطعاتی که قصد استفاده از آنها در مادربرد را دارید اطمینان حاصل کنید. در ادامه مقاله امروز نارستان ما برخی از دلایل اینکه چرا باید مادربرد خود را تعویض و ارتقاء دهید را شرح خواهیم داد و برخی از ملاحظات را که باید هنگام این کار به خاطر داشته باشید را توضیح خواهیم داد. در اینجا چند نکته برای خرید مادربورد جدید آورده شده است که می تواند شما را توجیه کند.

  • به یاد داشته باشید که مادربرد به پردازنده؛ رم؛ هارددیسک؛ پردازنده گرافیگی و سایر سخت افزارها متصل می شود؛ بنابراین نه تنها باید از سازگاری اطمینان حاصل کنید, بلکه باید مطمئن شوید که مشکل گلوگاه را تجربه نمی کنید.
  • اگر کیس غیر استاندارد یا با طراحی نامعمول دارید از دفترچه راهنمای آن برای باز کردن پنل‌های دسترسی کمک بگیرید.
  • همچنین در این صفحه می‌توانید ببینید که آیا مادربرد از قابلیت Dual Channel برای حافظه رم پشتیبانی می‌کند یا نه.
  • به طوری که در نبود این  قطعه رایانه یا سیستم شما روشن نخواهد شد .قطعه‌ای که بخش‌های گوناگون رایانه مثل واحد پردازنده مرکزی(CPU)، ریزپردازنده‌ها و انواع حافظه‌ها مانند حافظه RAM و ROM و…
  • بازی های سریعتر و با تاخیر کمتری اجرا می شوند؛ در حالی که به شما امکان می دهد تنظیمات درون بازی را افزایش دهید تا سطوح شدیدتری از کارت گرافیک قبلی خود را اجرا کنید.

چرا باید مادربورد خود را بهبود دهیم؟ 6 دلیل برای ارتقاء مادربرد کامپیوتر نارستان

زمانی که خنک‌کننده را روی سی‌پی‌یو بستید، این خمیر به طور یکنواختی روی سی‌پی‌یو پخش می‌شود. می‌بایست سوکت‌های زیر سی‌پی‌یو و پین‌های خود سی‌پی‌یو را بررسی کنید تا در مورد نحوه نصب آن مطمئن شوید. در هر صورت سی‌پی‌یو باید بدون هیچ زحمت یا فشار اضافی به راحتی بر سر جای خود قرار گیرد. در این مرحله باید صفحه نگه‌دارنده را از روی سی‌پی‌یو بردارید شیوه انجام این کار بسته به نوع سوکت متفاوت است؛ اما به طور کلی یک اهرم آن را پایین نگه داشته است و احتمالاً یک پیچ نیز برای امنیت بیشتر دارد. در مورد سوکت LGA-1151 اینتل در تصویر زیر ما توانستیم به سادگی اهرم را آزاد کرده و صفحه را جدا کنیم. پیش از آن که فن خنک‌کننده را از روی سی‌پی‌یو بردارید، بررسی کنید که کابل برق به فن وصل شده است یا نه.

باندل مادربرد ایسوس B150 و سی پی یو Core i3 6100

بنابراین اگر رایانه شما تنها چند سال عمر دارد، احتمالاً می‌توانید پردازنده آن را به سی‌پی‌یوی قوی‌تری ارتقا دهید که از همان نسل سوکت استفاده می‌کند. این که یک مادربورد از فناوری سوکت مناسبی برخوردار است، دلیل نمی‌شود که هر سی‌پی‌یویی را از آن نسل سوکت بتوان روی آن نصب کرد. بدون شک هر چقدر تعداد شیارهای PCI-E مادربرد بیشتر و نسخه آن‌ها بالاتر باشد مادربرد هم قیمت بیشتری خواهد داشت. البته این با توجه به کاربری مادربردها تغییر می‌کند و هر مادربردی با توجه به سری، مدل و نوع کاربری‌اش دارای تعداد خاصی شیار PCI-E از یک یا دو نسخه خاص است. در حال حاضر دیگر خبری از شیارهای نسخه ۲.۰ و ۱.۰ نیست و تقریبا تمام مادربردها دارای شیارهای PCI-E از نسخه ۳.۰، ۴.۰ یا ۵.۰ هستند.

مادربورد ایسوس مدل TUF GAMING B760-PLUS WIFI DDR5 ا Motherboard ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI DDR5

مادربرد قطعه کلیدی است که بدون آن هیچ قطعه دیگری به کار نخواهد آمد و کارایی نخواهد داشت لذا تعمیرات مادربرد کامپیوتر  اهمیت ویژه دارد که باید کارشناسانه انجام شود. سخت‌افزارهای دیگر مادربورد یا به اجزایی که هم‌اینک دارید مربوط هستند و یا اجزایی که در آینده می‌خواهید تهیه کنید. باید اطمینان حاصل کنید که اسلات‌های ساتای کافی برای همه درایوها و دیسک‌های ذخیره‌سازی دارید. البته این اسلات‌ها معمولاً روی همه مادربوردها به قدر کافی وجود دارند.

مادربرد ایسوس ROG STRIX Z790 E GAMING WIFI DDR5

اینک می‌توانید رایانه را به محل معمول خود بازگردانده و آن را روشن کنید. اگر رایانه روشن نشد احتمالاً در یکی از مراحل دچار اشکال شده‌اید و باید اتصال‌ها را مجدداً بررسی کنید و مطمئن شوید که منبع تغذیه در موقعیت روشن «On» قرار دارد. اگر این یک مدل متفاوت از نوع قبلی است، باید صفحه ورودی/خروجی را در پشت کیس قرار دهید.

توسط Karl Benz

Mercedes-Benz, commonly referred to as Mercedes, is a German luxury and commercial vehicle automotive brand established in 1926.