بتن ریزی چیست؟ انواع بتن ریزی + مراحل بتن ریزی

بتن ریزی چیست؟ انواع بتن ریزی + مراحل بتن ریزی

در این سیستم، بتن ریزی اندکی متفاوت است و دمای انجام آن در محدوده بالای ۴ الی ۵ درجه می باشد. آی سی اف یک سیستم ساختمانی می باشد که در این مرحله بتن ریزی کمی تفاوت دارد و دمای مناسب برای انجام آن در محدوده 6 الی 7 درجه می باشد. توجه داشته باشید اگر در این مرحله بتن ریزی را در دمای پایین تراز صفر انجام دهیم بتن با همان حرارت آزاد شده از گیرش اولیه، سخت خواهد کارخانه قالب بتن شد. اما بتن ریزی در هوای گرم قالب پلی استایرن اجازه تبخیر به آب موجود در بتن را نمی دهد و رطوبت تا پایان مرحله سخت شدن باقی می مانند. در بخش‌های قبلی، به معرفی تراک میکسرها به عنوان یکی از تجهیزات اختلاط بتن پرداختیم. یکی دیگر از کاربردهای تراک میکسر، انتقال بتن تازه از محل ساخت به محل بتن ریزی است.

برای قالب ها می توان از مواد مختلفی مانند چوب، فولاد و آلومینیوم استفاده کرد. بتنی است که آماده است که در کارخانه های سیمان یا کارگاه های مخلوط و در اختیار مشتری قرار می گیرد. دقت کنید چون قاطی کردن مواد بتن کاری دقیق و پیجیده است روش مخلوط دستی در محل سازه دیگر امروزه انجام نمی شود و استفاده از بتن آماده میان کارفرماها و پیمان‌کاران ساختمانی رواج پیدا کرده است. مزیت بتن آماده این است که دردسر ترکیب کردن و آماده‌سازی در محل ساخت و ساز را از بین می‌برد.

شرایط استاندارد بتن چیست؟

از آنجایی که انتظار می‌رود گیرش اولیه حدود 45 تا 60 دقیقه پس از بتن ریزی شروع شود، میزان دما بر روی فرآیند گیرش تاثیرگذار خواهد بود. کنترل تغییرات دمایی و جلوگیری از افزایش ناگهانی دما باید با توجه به حجم بتن ریزی مورد توجه قرار گیرد. در صورت عدم کنترل مناسب دما، امکان ایجاد ترک‌های داخلی و سطحی وجود خواهد داشت. در هنگام بتن ریزی در هوای سرد، اضافه کردن مواد حباب‌زا برای ساخت بتن هوادار (مانند فوم بتن یا بتن اتوکلاو) الزامی است.

نظر شما چیست؟ لغو پاسخ

در صورت استفاده از سيمان پرتلند نوع ۲ يا پنج و يا آميخته، اين زمانها افزايش مي‌يابد. به كارگيري افزودنيهاي كند گير كننده نيز همين نقش را دارند و مسلماً در صورت استفاده از سيمان‌هاي زودگير يا مصرف مواد افزودني زود گير كننده مي‌توان اين زمانها را كاهش داد. اگر قالب برداری قبل از اینکه دوره مراقبت به اتمام برسد، برداشته شود باید پس از قالب برداری مراقبت های لازم از بتن صورت گیرد. ۳٫ پايه‌هاي اطمينان را نبايد قبل از آنكه اعضا و قطعات بتني توان كافي براي تحمل وزن خود و بارهاي وارد را كسب كنند، جمع كرد.

در ادامه این بخش می‌خواهیم اندکی جزئی‌تر به مراحل بتن ریزی بپردازیم و این کار را در قسمت‌های مختلف یک سازه توضیح دهیم. تراکم مخلوط بتنی به زبان ساده یعنی استفاده از یک سری دستگاه‌هایی که با ایجاد لرزش در لایه‌های آن سبب از بین رفتن حباب‌های هوا می‌شوند. این حباب‌ها سبب کاهش کیفیت و استحکام آن می‌شوند و به همین علت از بین بردن آن‌ها امری ضروری است. شمع‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند، بعضی از آن‌ها در پی ساختمان و برخی برای نگهداری از سقف پیش از بتن ریزی کاربرد دارند. شمع‌ها معمولا از مصالحی همچون فولاد، بتن یا چوب ساخته می‌شوند. بتن ریزی توسط شرکت های متفاوت در مراحل مختلفی انجام می‌شود، آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی، متراکم سازی از عمده مراحل آن می‌باشد.

از طرفی دیگر، سقف‌ها و ستون‌های موجود در سازه هم نیاز به قالب بندی و آرماتور دارند. پیش از شروع بتن ریزی سقف، آرماتوربندی تیرچه و بلوک انجام می‌شود. معمولا در سازه‌های بتنی برای سقف از تیرچه استفاده می‌کنند و وسط آن ‌را با بلوک یا یونولیت پر می‌کنند. این مواد عایق حرارتی مناسبی هستند و مدت‌هاست که از لحاظ مهندسی تایید شده‌اند.

  • دمای بتن برای رسیدن به بهترین درجه‌ی مقاومت و دوام، بایستی بر روی 21 درجه‌ی سانتی گراد نگه داشته شود.
  • اجزای تشکیل دهنده بتن تقریباً در هر نقطه از جهان به راحتی در دسترس هستند.
  • برای اجرای مراحل بتن سازی باید تجربه کافی داشته باشید تا بتوانید مراحل بتن ریزی را به راحتی انجام دهید.
  • پس از آن، آرماتوربندی انجام شده از نظر قطر میلگردها ، تعداد و فاصله مورد بررسی قرار می گیرند.

این ویبراتورها می‌توانند لرزشی، فشاری یا ترکیبی از هردو حالت فشاری و لرزشی باشند. برای خشک شدن اولیه بتن حدود بیست و چهار ساعت زمان لازم است. با خشک شدن بتن در پی ساختمان، سقف ها و ستون ها قالب ها را از هم جدا می کنند. بتن پس از برداشتن قالب نیز نیاز به مراقبت دارد و معمولاً باید چند روز مرطوب نگه داشته شود تا از ترک خوردگی و آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری شود. بتن پرمصرف ترین مصالح ساختمانی ساخت بشر در جهان است و پس از آب به عنوان پرمصرف ترین ماده روی زمین در رتبه دوم قرار دارد. بتن از اختلاط مواد سیمانی، آب و سنگدانه ها و گاهی اوقات مواد افزودنی به نسبت های لازم به دست می آید و به دلیل دوام و استحکام بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

طبقه بندی انواع خاک

توسط Karl Benz

Mercedes-Benz, commonly referred to as Mercedes, is a German luxury and commercial vehicle automotive brand established in 1926.