جنگ های نادرشاه افشار تمدن ما-از همه چی

در این پایگاه همچنین انواع کتاب‌های تاریخ، جغرافیا، اسطوره‌شناسی، فلسفه، ادیان و الهیات، جامعه‌شناسی، روانشناسی، زبان‌شناسی، شعر و رمان در کنار آرشیو روزنامه‌های کمیاب قدیمی، موجود می‌باشد. اما وحشت فيل ها ضربه اصلى را به سپاه هند مى زند چرا كه صداى گلوله و سوزش اثر آن فيل ها را متوحش كرده و موجب مرگ سربازان هندى را فراهم مى كند. نادر براى آنكه گرفتار كوه هاى جنوب افغانستان (پاكستان امروزى) نشود هزار كيلومتر راه خود را دور كرده و خود را به كابل در شمال رساند. كابل سر راه تنگه خيبر و تنها راه ورود به افغانستان بود.

  • اشرف افغان و يارانش كه مراقب اردوگاه خويش بودند از مانورهاى سپاهيان نادر به هراس افتاده و تصميم به مدافعه گرفتند.
  • نادر قدرت خود را توسعه داد؛ اما خراسان در آن زمان یک سرزمین یکدست نبود که نادر بتواند بر آن سلطه پیدا کند.
  • اما با وجود همه این گمانه زنی‌ها، نادر با حدود ۱۰۰ هزار سرباز ورزیده به هند حمله‌ور شد و پس از چند نبرد خونین دهلی را اشغال کرد.
  • نادر چون از این معنی واقف شد، پیشرفت خود را در حدود اردوگاه نیروی هند متوقف ساخت و دستور داد که سپاهیانش به او ملحق شوند.

محارم نادر پیش از جلسه، در میان مردم پخش کرده بودند که نادر لیاقت سلطنت را دارد و بهترین فرد برای در دست گرفتن زمام ایران است. مشاوران نادر شاه در جلسه از او خواستند خود حکومت را به دست گیرد، از بزرگان حاضر در جلسه کسی مخالفتی نکرد. بزرگان، نادر شاه را با قبول شرایطی به جنگ کرنال نادرشاه افشار و فتح هند سلطنت ایران برگزیدند. مشخص نیست که نادر تا پیش از راه یافتن به مدارج رشد به چه کاری مشغول بوده و از ابتدای نوجوانی او اطلاعاتی در دست نیست. آنچه مشخص است نادر زندگی اخلاف خود را دنبال نکرده است و به خدمت باباعلی بیگ کوسه، رئیس ایل افشار و حاکم ابیورد از شهرهای خراسان در آمد.

روزهای سیاه در دهلی

البته پروژه‌ی خیلی مهمی که برای ساخت نیروی دریایی و کشتی سازی داشت موفق نبود و نتوست ایران ناوگان قابل اتکایی اونطوری که می‌خواست و لازم داشت بسازه. از جمله شاید چون همین انتقال چوب از مازندران به بوشهر خودش سخت بود. ولی اینکه به فکرش افتاد و تلاش کرد براش یعنی نیازش رو دید و بعد از اینکه به پول رسید قدم‌هایی هم براش برداشت برای من جالبه.

بین کلات نادری و مشهد بود بیشتر سال‌های اخر رو و البته این دوره‌ایه که مشهد توش رشد کرد. موقوفات نادری و اصلا رشد و اهمیت پیدا کردن مشهد در ایران بخش زیادیش به دوران نادرشاه بر می‌گرده. همونطور که قبل از او اصفهان رو صفویه و بعد از او شیراز رو زندیه و بعدتر تهران رو قاجاریه مهم کردن. غنائم آنقدری بود که میگن نادر گفت سه سال کسی نمی‌خواد مالیت بده تو ایران که یه خورده نشون هم میده که ذهنیتش از مملکت داری و حکومت داری چی بوده دیگه. چون درسته که داریم درباره زمان قدیم و نزدیک سیصد سال پیش حرف می‌زنیم ولی وقتی تاریخ دنیا رو می‌بینیم یه مقدار دستمون میاد که همون سیصد سال پیش هم نگاه تو بعضی از کشورها به کشورداری چیز دیگری بوده. امپراتوری گورکانی همینطوری ضعیف بود با این کشتار و غنایمی که نادرشاه گرفت و شکستی که بهشون تحمیل کرد ضعیف‌تر هم شد و این شد به گفته بعضی مورخین زمینه‌ای برای اون بلایی که بعدا سر هند اومد در غالب استعمار.

نادر شاه افشار کیست؟

جنگ های نادرشاه افشار تمدن ما-از همه چی افغانها پس از این شکست به تهران گریختند و مسافت دویست میل را در دو روز طی کردند. در این شهر، پس از چپاول دارایی مردم و کمی آسودن، به سختی خود را به اصفهان رساندند. در فاصله 45 کيلومترى اصفهان قصبه‏ اى وجود دارد كه آن‏را مورچه‏ خوار يا مورچه‏ خورت مى‏نامند. علت نامگذارى آن به اين اسم مشخص نيست و در كتابهاى تاريخ و سياحتنامه‏ ها به هر دو نام خوانده شده است. از جمله حوادث مشهور در اين قصبه نبرد بزرگ نادرشاه افشار با اشرف افغان بود.

صفویه فروپاشید، افشاریه اومد، افشاریه رفت، زندیه اومد تا بعد می‌رسیم به قرن ۱۸ و دوباره یه پادشاهی طولانی و قدرتمند در ایران به نام قاجارها. تو این ویدیو یه نگاه دقیق‌تری می‌خوایم بکنیم به اون قرن پر‌آشوب و ناآرام ۱۷ که عملا انتقال قدرته از صفویه به قاجاریه. آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد و در نزدیکی امام رضا قرار دارد. ایران و عثمانی برای مدتی دست از جنگ کشیدند و تلاش کردند صلح را برقرار کنند.

حمله نادر به عثمانی

توسط Karl Benz

Mercedes-Benz, commonly referred to as Mercedes, is a German luxury and commercial vehicle automotive brand established in 1926.