مینی چیلر چیست و چه کاربردها ، تجهیزات و مزایایی دارد؟-بتا تهویه

به دلیل مستقل بودن آن، مشکلات مربوط به موتورخانه‌ی مرکزی حذف می‌شود. در این روش، قدرت سرمایی دستگاه‌های کوچک را به BTU در ساعت، و قدرت سرمایی دستگاه بزرگتر را به تن سرمایی می‌سنجند. استفاده از آب به عنوان سیال خنک‌کننده باعث می‌شود بارگذاری بسیار خوبی با حداقل پیچیدگی در سیستم در برابر سیستم‌های معادل VRV و VRF داشته باشد. کاربر محترم ایمن تهویه الوند لطفا برای مطلع شدن از پاسخ دهی به دیدگاهتان تیک این گزینه را بزنید.

در فصل زمستان نیز جهت گرمایش، آب گرم تولید شده توسط پکیج به سمت فن کویل‌ها به وسیله‌ی همان مدار لوله‌کشی که برای چیلر استفاده شده بود، به فن کویل‌ها می‌رسد و هوای گرم توسط فن کویل تولید می‌شود و در ساختمان سیرکوله (گردش) میگردد. همانطور که می دانید چیلر و مینی چیلر سیستم هایی هستند که به منظور تامین هوای مطلوب برای یک واحد آپارتمانی و یا ساختمانی به صورت مجزا مورد استفاده قرار می گیرند. اما یکی از مهم ترین مشکلات در خصوص این نوع از محصولات، انتخاب یک برند معتبر، با ظرفیت مناسب و قیمت مطلوب است. مینی چیلر ها به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که قابلیت خنک‌کردن هوای واحدها مسکونی و اداری را داشته باشد؛ نمی‌توان از آن‌ها جهت مطبوع کردن کارخانه‌ها و تهویه سوله‌ها انتظاری داشت. آب وقتی گرم شود باعث ایجاد رطوبت می‌شود؛ اما در مینی چیلر این آب گرم جهت تولید هوای سرد و خنک استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای و نقاط قوت مینی چیلر و تجهیزات، سایز و اندازه کوچک آن‌ها است.

مزایای مینی چیلرها

برای این که تمام مایع خروجی تا انتهای کویل تبدیل به بخار شود، باید با تنظیم شیر روی سیلندر مقدار معینی مایع وارد کویل مسی شود. مایع داخل کویل لوله مسی را که به حالت جوش درآمده و بخار می‌شود، کویل تبخیر کننده یا اواپراتور می‌نامند. در ابتدای امر، لازم است توضیح دهیم که تبرید (سرد سازی) و تن تبرید چه مفهومی دارد. حال در این مقاله به توضیح دقیق‌تر نحوه‌ی عملکرد سیکل یک مینی چیلر می‌پردازیم. دریک دسته بندی دیگر مینی چیلر های خانگی به دو دستهیک پارچه و دو پارچه تقسیم بندی می شوند. بهتر است مینی چیلر در محلی نصب شود که در معرض مستقیم تابش آفتاب نباشد.

در واقع نسبت به چیلر ابعاد کوچک تر و ظرفیت کمتری دارد و معمولا به صورت هوا خنک (کندانسور هوا خنک) ساخته می شود و نیازی به برج خنک کننده و متعلقات آن ندارد. اگر نیاز بیشتر از ظرفیت یک مینی چیلر باشد می توان از چند مینی چیلر به صورت ترکیبی با یکدیگر استفاده نمود. زمانی که از مینی چیلر حرف زده می شود بیشتر افراد آن را با سیستم های انبساطی چون کولر گازی اشتباه می گیرند. در حالی که در مینی چیلرها هوای درون محیط با رد شدن از روی کویل سرد می شود و چیزی که باعث بالا رفتن آمار خرید دستگاه مینی چیلر شده عدم محدودیت کارکرد و ظرفیت آن است. فواید خرید مینی چیلر با توجه به نوع و ظرفیت هر دستگاه متفاوت است و باید پیش از خرید دستگاه مینی چیلر به ابعاد و ظرفیت آن توجه کرد.

مقایسه‌ی مینی چیلر با داکت اسپلیت

مینی چیلر چیست و چه کاربردها ، تجهیزات و مزایایی دارد؟-بتا تهویه مینی چیلر یکی از انواع دستگاه‌های چیلر و سیستم‌های تهویه مطبوع است که به دلیل ابعاد نسبتا کوچکی که دارند به چیلر های خانگی و یا چیلرهای آپارتمانی معروف هستند و جزو سیستم های تهویه لوکس برای مصارف مسکونی به شمار می روند. اگر به دنبال یک سیستم تهویه مطبوع با کارکرد و مزایای بالایی هستید، مینی چیلر یکی از گزینه‌هایی است که شاید از لحاظ تهیه دستگاهی با کیفیت هزینه بالایی را در پی داشته باشد اما حسن آن برای شما استقلال دما در هر زون و مصرف برق کمتر به دلیل استفاده از تکنولوژی کمپرسورهای اینورتر است. به این منظور در این مقاله ما به موضوع مینی چیلر و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید پرداخته‌‌‌‌ایم پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. این محصول دارای ظرفیت کمتر از 20 تن تبرید بوده و در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم تولید میکنند و آن را وارد فن کویل ها کرده و سرمایش و گرمایش مطبوعی را فراهم می سازد. این دستگاه ها مجهز به پمپ سیرکوله و برد الکترونیکی با ملزومات کامل بوده که به صورت کامل طراحی و ساخته می شوند. بطور کلی مینی چیلرها به دلیل مصرف برق پایین، ابعاد و اندازه کوچک، صدا و لرزش کم، ضریب عملکرد بالا و استفاده از آب جهت انتقال سرما به فن‌کوئل‌ها و هواساز، گزینه مناسب‌تری نسبت به داکت اسپلیت‌ها جهت واحدهای مسکونی، آپارتمان‌ها و واحدهای اداری – شرکت بتا تهویه تجاری می‌باشد.

پوسته خارجی اواپراتور معمولا از فوم عایق کاری می‎شود تا هم راندمان دستگاه بالا برود و هم از اتلاف انرژی جلوگیری شود. تابلو برق به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطعات مهم در دستگاه مینی چیلر که از اهمیت بالایی برخوردار است از برند‌های معین بازار شامل اشنایدر و… ساخته شده است. همچنین تابلو برق‌های مورد استفاده در دستگاه‌های مینی چیلر مهریزان برای مناطق حاره‌ای و گرم که افزایش دمای تابلو منجربه آسیب رسیدن به قطعات درون تابلو می‌شود، دارای خنک کننده می‌باشند. جهت افزایش تبادل حرارتی در کندانسور از فن استفاده می‌شود، فن‌های کندانسور از برند‌های مختلف وارداتی شامل زیلابگ، EBM و… می‌باشد. اما مینی چیلر‌های مهریزان دارای فن‌های TTS ساخت شرکت تابان تهویه صدرا می باشند و دارای راندمان بالا، سر و صدای بسیار کم، لرزش کم و در نهایت قیمت پایین و در دسترس بودن آسان آن را دارا می باشند که همین مورد نیز باعث کاهش قیمت مینی چیلر‌های مهریزان بوده است. مینی چیلر باید در فضای باز نصب شود و این امر ممکن است در طولانی مدت دستگاه را دچار مشکل کند.

  • کاربر گرامی، ضمن تشکر از جنابعالی جهت اطمینانی که به نظرات فنی کارشناسان فروش دماتجهیز دارید، لازم به ذکر است اصولا تعیین و انتخاب برند محصول موردنظر براساس سابقه ، قدرت برند ، خدمات و قیمت محصول نهایتا توسط خریدار تعیین میگردد.
  • برای مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، آب سرد خروجی از دستگاه مینی چیلر به لوله ورودی یک مبدل شل اند تیوب متصل شده و پس از به گردش درآمدن در مبدل و جذب حرارت اضافی اسید سولفوریک داغ به سیستم مینی چیلر باز می گردد تا مجددا سرد شده و دوباره به سمت مبدل پمپاژ گردد.
  • البته لازم به ذکر است با توجه به ظرفیت پایین مینی چیلرها نوع هواخنک آن مرسوم می باشد.
  • البته در مواردی کمپرسورهای روتاری یا پیستونی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، ولی متداولترین کمپرسور از نوع اسکرال می‌باشد.
  • یک دستگاه سرد کننده با ابعاد بسیار کوچک که می توان آن را به راحتی و بدون احتیاج به تجهیزات موتورخانه و غیره در انواع ساختمانهای اداری،تجاری،مسکونی، ورزشی،صنعتی و … استفاده کرد.

از معایب دستگاه مینی چیلر عدم کارایی برای اماکن بسیار بزرگ است که در این موارد از چیلر استفاده می شود. برای مقایسه هزینه های بالا ابتدا باید این مطلب را اعلام کرد که گرمایش در VRFبه صورت استاندارد از طریق برق می باشد ولی در مینی چیلر علاوه بر برق از طریق گاز هم می تواند باشد. مقدار مبرد مورد استفاده مینی چیلر در مقایسه با اسپلیت ها و داکت اسپلیت ها کمتر است و معمولاً در آن از مبرد R410A استفاده می‌شود که سازگار با محیط زیست است. مینی چیلر با چیلر این تفاوت را دارد که پمپ و مخزن انبساط داخل آن قرار گرفته و یک مجموعه یکسره و جمع و جور را تشکیل می‌دهد که همان عملکرد چیلر را در ظرفیت های تبرید کمتر دارد. از جمله مزایایی که اواپراتور شل اند تیوب (پوسته لوله) در مینی چیلر ایجاد می کند کاهش قیمت دستگاه می باشد. ضمناً از مهمترین مزایایی که اواپراتور صفحه ای ایجاد می کند کوچک تر و جمع و جورتر کردن ابعاد دستگاه می باشد.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، در هر قسمت از ساختمان مورد نظر یک یا چند فن کویل به شکل های مختلف سقفی ، زمینی و دیواری نصب شده و سیستم مینی چیلر با سرد کردن آب و پمپاژ آن به فن کویل ها ، عمل سرمایش هوا را انجام می دهد. برای گرمایش هم کافی است که به جای آب سرد ، آبگرم یک پکیج دیواری یا زمینی گازسوز و یا یک بویلر موتورخانه به فن کویل ها پمپاژ شود. در مینی چیلر های هواخنک سیکل توسط کویل کندانسوری و فن گرمای خود را به محیط انتقال می دهد و در مینی چیلرهای آب خنک توسط کندانسور آب خنک و برج خنک کننده گرمای اضافی سیکل تبرید به فضای آزاد منتقل می کند. البته لازم به ذکر است با توجه به ظرفیت پایین مینی چیلرها نوع هواخنک آن مرسوم می باشد. مینی چیلر‌ها در اصل چیلر‌های کوچکی هستند که برای آپارتمان‌ها و ساختمان‌هایی که می‌خواهند سرمایش و حتی گرمایش مستقلی داشته باشند و مشکلات مربوط به موتور خانه‌ی مرکزی را تحمل نکنند، به کار می‌روند. معمولا مینی چیلر‌ها یک چیلر هوا خنک هستند که با خنک کردن آب در اواپراتور آن را به داخل ساختمان منتقل می‌کنند و این آب با چرخش در فن کویل‌ها عمل خنک کاری ساختمان را انجام می‌دهد.

در نتیجه ، آب سیستم تبرید در داخل اواپراتور خنک می شود؛ سپس توسط سیستم پمپ در گردش به یک سیم پیچ آب خنک در فن کویل ها و واحد انتقال هوا منتقل می شود تا هوای خنک در محل مورد نظر ایجاد شود. پس از این فرآیند ، گاز تبخیر با قدرت مکش به کمپرسور برمی گردد و چرخه ادامه می یابد. مقدار ماده مبرد موجود در مدار آن نسبت به مولتی اسپلیت ها ( و نیز اسپلیت ها و داکت اسپلیت ها) کمتر است و ضمن کاهش قیمت، اثرات مخرب زیست محیطی کمتری دارد. زیرا ماده مبرد فقط در دستگاه مینی چیلر تزریق شده و در همان جا و در یک مبدل حرارتی به نام اواپراتور عمل کاهش دمای آب را انجام می دهد و این آب سرد است که با پمپ به یونیت های داخلی ساختمان (فن کویل ها) پمپاژ می شود. در حالی که در اسپلیت ها و داکت اسپلیت ها، مبرد بین یونیت های بیرون و درون ساختمان (لوله های مسی بین یونیت ها) نیز جابجا شده و به مقدار زیادی مبرد نیاز خواهد بود. مینی چیلر یک وسیله برای جذب گرما و تهویه هوا است که بیشتر در پروژه های صنعتی، مسکونی و فرآیندی است.

توسط Karl Benz

Mercedes-Benz, commonly referred to as Mercedes, is a German luxury and commercial vehicle automotive brand established in 1926.