کتاب اقتصاد سیاسی جهانی اثر رونن پالان ایران کتاب

کتاب اقتصاد سیاسی جهانی اثر رونن پالان ایران کتاب

امروزه تحرکات و جابه­جایی سرمایه فراملّی در قالب عملکرد شرکت­ها و مؤسسات مالی و فراز و فرود قیمت ارزهای مسلّط نظیر دلار، یورو و ین به ­سرعت بر ارزش اقتصاد و وضعیت ارزی هر کشوری تأثیر می­گذارد و نمی­توان به­راحتی مرزها را در مقابل تأثیرپذیری و تأثیرگذاری این تعاملات مسدود کرد. بحرانهای اقتصادی هرچند آثار زیانباری دارند و مشکلات شدیدی به وجود میآورند اما بهترین محل برای آزمون نظریات اقتصادی هستند. بحران اقتصادی این بحث را که آیا سیاست اقتصادی باید نگران رونق قیمت داراییها و افزایش در اهرم مالی باشد، دوباره مطرح کرده است. در این مقاله که توسط صندوق بینالمللی پول تهیه شده و به تایید اولیور بلَنچارد، استاد اقتصاد کلان و اقتصاددان ارشد این نهاد رسیده است، سیاستهای پولی و مالی مناسب که برای پیشگیری از بحرانهای آینده لازم هستند و نیز میتوانستند در تخفیف بحران اقتصادی اخیر موثر باشند، به بحث گذاشته میشوند. هرچند ممکن است به زعم برخی از اقتصاددانان در این اثر به ریشههای اصلی بحران چندان اشاره نشده باشد، ولی توصیه های ارزشمندی در آن به چشم میخورد که میتواند موضوع تفکر و Political content about the changes in the economy پژوهش علاقمندان باشد.

  • فرضیه­ی پژوهش حاضر این است که جهانی­شدن به تحول مفاهیمی چون قدرت، امنیت و دیپلماسی منجر شده است.
  • براساس جدیدترین آمار منتشر شده بانک و سازمان تجارت جهانی کشور ما ایران از بین ۱۸۲ کشور جهان، با ۱۴۳۳ دلار در رتبه نسبتا ضعیف ۱۰۹ از نظر ارزش سرانه صادرات ایستاده است.
  • اگر پول رايج يک کشور نسبت به دلار بالا بود، بانک مرکزي آن کشور، پول رايج را خود در قبال دلار مي فروخت تا ارزش پول رايج پايين رود.
  • برای کشورهای صادر کننده نفت، صادرات نفت به عنوان یک چالش بزرگ خواهد بود زیر آنها باید ثبات مالی داشته و بدهی های خود را بتوانند حفظ کنند که بیشتر از این نباشد.
  • برخي از رهبران آمريکا پس ا ز جنگ جهاني دوم اعتقاد داشتند که ثبات داخلي و وفاداري مداوم متحدين آمريکا بستگي به بهبود اقتصادي آنها دارد.

ايالات متحده حدود 35 درصدیعنی 9100 ميليون دلار از سرمايه نخستين بانک جهاني را پرداخت . اعضاي بانک جهاني به اين اميد هستند که ممالکي که وام دريافت مي دارند اين وامها را تمام و کمال تأدیه کنند و نهايـتأ به طرف های بازرگاني کاملي تبدیل گردند. کشورها عموما برای مقابله با عدم توازن اقتصاد های خود به کمک صندوق بین المللی پول خود نياز دارند.

وب سایت های داخلی

اين ترجیحات وقتي که توليد کنندگان يک محصول ديگر نيازي به حمايت از رقابت در بازار آمريکا ندارشته باشند، متوقف مي شود. هدف این برنامه کمک به منطقه اي است که بامشکلات اقتصادي دست به گریبان است و وضع آن از لحاظ سياسي براي آمريکا اهميت دارد. به موجب این برنامه تمامي واردات منطقه کارائيب به آمریکا بجز منسوجات، برخي کالاهاي چرمي، شکر و محصولات نفتي از پرداخت عوارض گمرکي معافند. با در نظر گرفتن رشد 5.2 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2021، انتظارات اجماع برای سال 2022، یک رشد اقتصادی 4.3 درصدی است.

قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

در این چشم­انداز دغدغه­ی ساختار تولید داخلی، ظرفیت­سازی برای بازارهای جهانی است و در این­جاست که دیپلماسی با نگاه و صبغه­ی اقتصادی معنا و مفهوم پیدا می­کند. در چارچوب تحولات اقتصاد سیاسی جهانی، اهمیت بازار و روندهای حاکم بر آن از حیث تولید، تجارت و سرمایه­گذاری در تعیین امنیت و ناامنی کشورها به­مراتب از اهمیت مرزهای سرزمینی، استحکامات و صحنه­های نبرد بیشتر شده است. به­تبع دولت و بازیگرانی که خود را برای عمل در عرصه­ی بازی جدید مجهز نکرده باشند، قافیه را به نفع دیگران خواهند باخت. یکی از مهم­ترین این ابزار و کارویژه­ها، تحول در چشم­انداز روابط بین­المللی دولت و مجهز شدن به فنون نوین دیپلماسی در سطح خارجی و طراحی الگویی از توسعه و تدوین راهبرد توسعه­ای در سطح داخلی است. واقعیت آن است که خصلت ساختارهای تولید، تجارت و سرمایه­گذاری در اقتصاد جهانی و شکل­گیری وضعیت وابستگی متقابل، این دو مقوله را به هم­دیگر پیوند زده است. یعنی برخلاف دوران جنگ سرد و مفروضات پارادایم رئالیستی قدرت، در فضای اقتصاد جهانی دیگر نه سیاست داخلی از سیاست خارجی قابل تفکیک و جدا است و نه قدرت از ثروت.

اگر بخواهیم فقط متکی بر اقتصاد داخلی، اقتصاد خودمان را توانمند کنیم، شبیه کره‌شمالی خواهیم شد. چارچوبی که قرار است به وجود بیاید، جدید است و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه اتفاقی خواهد افتاد. صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که صادر کنندگان نفت از قیمت های بالای انرژی سود بردند در حالی که بازارهای نوظهور و اقتصادهای متوسط همزمان با شوک های تجاری و چالش افزایش قیمت های تجاری، محدودیت در تزریق واکسن کرونا و شکنندگی اقتصاد کشورها مواجه بودند. ايالات متحده عليرغم اين شکست ها در زمینه بازرگاني آزاد به پيش بردن آزادي بازرگاني در مذاکرات بين المللي در دهه 1990 ادامه داد، پيمان بازرگاني آزاد آمريکاي شمالي NAFTA)) را تصويب و مذاکرات بازرگاني چند جانبه معروف به دور اروگوئه را تکمیل کرد. ایالات متحده همچنین به مذاکرات همه جانبه اي برای وضع قوانين بين المللي در حفاظت از مالکيت معنوي و بازرگاني در زمینه خدمات مالي و ارتباطات اساسي از راه دور پيوست.

با فروپاشی سیستم برتوون وودز و افزایش تجارت و مبادلات جهانی، متوسط حجم تجارت و بازار معاملات از روزانه 15 میلیارد دلار در 1973 به 900 میلیارد دلار در 1992 و به بیش از 2/10 تریلیون دلار در یک دهه بعد، افزایش یافت. در حالی­که سهم صادرات جهانی در سال 1950 حدود 61 میلیارد دلار و در سال 1970، 315 میلیارد دلار بود، این حجم در سال 1990 به 3447 میلیارد دلار رسید. فروش 100 شرکت از بزرگ­ترین شرکت‌های فراملیتی بیشتر از کل صادرات هر یک از کشورهایی که جزء کشورهای توسعه نیافته­اند، یعنی بیش از 120 کشور می‌رسد. در جهان 23 شرکت چند ملیتی وجود دارند که فروش آن­ها از صادرات بزرگ­ترین اقتصادهای جهان در حال توسعه مانند هند، برزیل، مکزیک، آرژانتین و اندونزی بیشتر است . در کنار جهانی­شدن ساختار تولید و مالی، مقوله­ی تجارت و شکل­گیری بازار جهانی نیز به­همان اندازه و حتی بیشتر، از اهمیت و تعیین­کنندگی برخوردار است و اساساً یکی از مصادیق دولت مجازی در این حوزه نمود پیدا می­کند.

چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۶۹۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید. بانک، تخمین می‌زنند که سطح درآمد واقعی خانوارهای بریتانیا در سال جاری 1.7 درصد افت خواهند کرد، که عمدتاً ناشی از سطوح بالاتر تورم است. ۱)بعضی کشورها از منابع طبیعی محروم و بعضی دیگر با وفور این منابع رو به رو هستند این کشورها می‌توتنند کالا تولید کنند و در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند.

یعنی این اتفاق خیلی به توسعه‌یافته‌بودن یا نبودن کشورها مربوط نمی‌شود. در سطح بسیار وسیعی، قیمت کالا سقوط می‌کند و در نتیجه کشورها با سقوط ارزشان دچار مشکل سیاسی خواهند شد. هفته قبل وقتی دراگی صحبت کرد اعلام کرد خطر پایین‌آمدن اقتصاد اروپا کماکان وجود دارد و همین مسئله موجب شد یورو سقوط کند. این امر نشان می‌دهد فشنگ بانک‌های مرکزی در نظام جهانی از دست رفته و دیگر ابزاری در اختیار ندارند و چون پایه تنظیم روابط اقتصادی و خروج از رکود در اختیار بانک‌های مرکزی است و اینها هم فشنگی در تفنگشان ندارند، احتمال اینکه بتوانند بحران احتمالی سال ٢٠١٧ را مثل سال ٢٠٠٨ کنترل کنند، وجود ندارد. در بسیاری از کشورهای اروپا، نرخ بهره به صفر رسیده؛ حتی در ژاپن برای ایجاد انگیزه، نرخ بهره را منفی کرده‌اند.

فصل دهم: بازرگانی خارجی و سياست های اقتصادی جهانی

اقتصاد چین برای مدت کوتاهی در سال 2021 نیز با کمبود برق مواجه بود که دلیل آن سیاست های تهاجمی دولت علیه استرالیا و واردات زغال سنگ از آنجا بود. در حال حاضر و برای سال آینده، به نظر می رسد که آنها تصمیمات جایگزینی برای تولید و در دسترس بودن زغال سنگ دارند، مانند راه اندازی مجدد معادن و مجاز کردن تولیدکنندگان برق به افزایش قیمت ها برای پوشش هزینه های فزاینده اولیه. می تواند سیاست های پولی تسهیلی خود را ادامه دهد، اما نرخ بهره را تا پایان سال به -0.5٪ افزایش دهد. برآیند این تحولات ناشی از جهانی شدن را بسیاری تحول مفاهیمی نظیر قدرت، امنیت، بازیگر، قواعد بازی و… می­دانند. یکی از مهم­ترین شق­های تحول در حوزه­ی کارویژه­ی دولت در ابعاد داخلی و بویژه بین­المللی، حوزه­ی دیپلماسی است.

توسط Karl Benz

Mercedes-Benz, commonly referred to as Mercedes, is a German luxury and commercial vehicle automotive brand established in 1926.